Skip to the main content

uitleg spellen van 22 oktober

bij de uitslag kunt U de spelverdelingen kopieren en uitprinten,dat geeft een beter beeld van de onderstaande uitleg .

 

Spel 1
Z W N O
2 2
p 3 4 p
5 a.p
2♦ = Manche forcing, 9 speelslagen.
2♥ = Competitief, maar ook voor de uitkomst.
3♥ = Preëmptief.
Troef de 2e harten, haal de troeven op en elimineer daarna de schoppen. Vervolgens een kleine ruiten:
– Als West laag legt, speel je de 9 en gaat rustig wachten tot Oost een slag komt brengen door in de ruiten vork of in de dubbelrenonce te spelen
– Als West de 10 of de Boer speelt, doe je de Vrouw om weer een ruiten vork te creëren. Resultaat is hetzelfde.Spel 2
spel 2
Z W N O
1
1 p 2 3
4 a.p
2♣ = Cue-bid.
Betekent ofwel een 3-kaart fit en 11+ pnt óf een één-kleurenspel dat te sterk voor een bod (in een nieuwe kleur) óf een evenwichtige hand zonder klaveren dekking. Na Oost’s herhaling van de Klaveren (kort in klaveren) is 4♥ een logisch besluit.
Als Oost een 3e klaveren ronde speelt moet je niet troeven. West troeft over en je verliest nog steeds een ruiten voor 1 down. Gooi gewoon de ruiten verliezer af en claim de rest.Spel 3
spel 3
Z W N O
1 x p 1SA
1SA = 8-10 pnt, Klaveren dekking, Geen 4 kaart hoog.
Win de uitkomst met ♣H en speel ♦V voor. Of Zuid nu dekt of niet, stap daarna over op de schoppen die dan 3 slagen gaan opleveren.
Zuid wint en kan niets beters doen dan schoppen naspelen.
Na de schoppen speel je ♦7, voor 8, 9 en 10. Duik de nagespeelde ♥H en Zuid moet een overslag in klaveren of ruiten afstaan.

Spel 4

Z W N O
1 p 1
p 3 a.p
1♣ = Te sterk om 1SA te openen.
Pas na 3♣ = Te zwak om een manche in SA of ♣ te overwegen.
Zuid wint ♦A en switcht naar ♠ om een aftroefspel op te zetten.
Noord wint met ♠H en speelt schoppen door. Daarna komt Zuid met ♣A aan slag om te oogsten.
Ruiten, getroefd in Noord, Schoppen getroefd in Zuid.
Gelukkig heeft West ♠B laten liggen, anders zou hij 2 down gaan.

 

Spel 5

Z W N O
1 p
2 p 2 p
3 p 3 p
3 p 3 p
4SA p 5 p
5SA p 6 p
7
1♠ = Met een 5-5 twee kleuren spel de hoogste openen
3♣ = 4e kleur forcing
3♦ = Noord geeft een betere beschrijving van zijn hand door de ruiten te steunen, dan door zijn harten te herhalen.
3♥ en 3♠ = Controles voor ruiten als troef.
5♥ = 2 sleutelkaarten (♠A en ♦H)
6♥ = 2 Heren
7♦ = Moet kunnen.Je hebt 11 topslagen: 6 in troef, 2 schoppen, 2 harten en ♣A.
Probeer niet om een lange kleur van Noord vrij te spelen. Het is veel eenvoudiger om 2 klaveren aan de korte kant te troeven. Neem de uitkomst, troef een klaveren, steek over naar ♥A en troef nog een klaveren.

 

Spel 6

Z W N O
2
p 3 p 3SA
p 6SA a.p
2♦ = Manche forcing
3♣ = 1 Aas plus 1 Heer
3NT = SA verdeling (NB: 4NT zou betekenen dat 2 Azen buiten zitten)
6NT = 23 + 9 = minstens 32 ptn plus een lengte.
Moet je de ♣H een keer duiken, -to rectify the count- voor een eventuele dwang?
Nee, dat is nergens goed voor en je hebt 13 slagen als de ruiten zich gedragen en vooropgesteld dat je ♦B en ♦9 onder AH gooit om een blokkade te voorkomen.
Als de ruiten zich niet gedragen ga je 2 down, net als alle anderen.

 

Spel 7

Z W N O
1 p 1 x
1SA 2 2 a.p
X = openingskracht met de ongeboden kleuren.
1SA = 12-14 ptn, evenwichtig.
Zelfs met de troeven 3-3 kom je maar aan 7 slagen als je direct gaat troef trekken. Het is veel beter om je 3 kleine troefjes te benutten, want je hebt geen ‘ontwikkelbare’ kleur.
Win ♥A, troef een harten, oversteken met ruiten, harten getroefd via ruiten nog een harten troeven.
Als die 4-4 zitten, en daar lijkt het gezien het doublet van Oost op, ben je met nog ♠AH aan 8 slagen.

 

Spel 8

Z W N O
1 p 2
p 2 p 4
Bied een nieuwe kleur en verhoog tot de manche om 11+ punten te tonen, zonder uitzicht op slem tegenover een modale opening.
Deze keer moet je niet de kleine troeven in de hand benutten met klaveren introevers, want je hebt wél een ontwikkelbare kleur. Verdrijf ♥A en incaseer ♠AH. Gooi een kleine ruiten af op de laatste harten en je kunt je ruiten verliezer nu nog vertroeven: 11 slagen.

 

Spel 9

Z W N O
p 1
x 2 a.p
Na een openingsdoublet belooft een nieuwe kleur op 2-niveau een 6 kaart met maximaal 10 punten en een misfit in de openingskleur.
Stap direct op met ♦A want de snit zit geheid fout. Gooi liever een ruitenverliezer weg op ♠H.
De klaversnit, die je overigens maar 1x kan nemen, kan nog wel even wachten.
Speel harten, elke keer als je aan slag komt, om de 13e vrij te krijgen.
Uiteindelijk maak je je contract met of zonder een overslag: dat hangt er vanaf hoe je de klaveren doet.

 

Spel 10

Z W N O
p
p 1 p 3
a.p

 

3♠ = preëmptief, slechte 7 kaart na een gepaste hand.
Het is niet zo moeilijk om 9 slagen te maken en misschien wel 10 als Noord verzuimt naar klaver te switchen na ♠H. Klaveren nakomst bemoeilijkt namelijk de communicatie om de ruiten vrij te spelen.

 

Spel 11

Z W N O
1 x p 1
p 1SA p 3SA
X = elke verdeling, als je een 18+ hand hebt.
1SA = 19-20, evenwichtig.
Als ♣V bij Zuid zit, en dat ligt voor de hand, heb je 5 klaverslagen. Om je tegen Vrouw-vierde te beschermen moet je niet éérst een hoge klaver spelen. Steek over naar ♥H en snij via ♣10, dan naar ♠A om de snit te herhalen. Je maakt 11 slagen, het maximaal haalbare.

 

Spel 12

Z W N O
1 1SA p
2 p 2 a.p
1SA = 16-18, ruiten dekking.
2♦ = transfer naar harten.
De start is hoogstwaarschijnlijk een singleton en je moet dus direct op de troeven af.
Speel ♥A en dan ♥10, die je met de Boer moet overnemen. Nadat West aan slag is met ♥H kan hij ♠H spelen en schoppen na voor een introever, maar je kunt 9 slagen claimen.

 

Spel 13

Z W N O
p p
p 1 p 1
p 2 a.p
1♣ = 3+ kaart
2♠ = 12-15, 4 kaart.
Na ♣AH switcht Zuid naar Harten. Noord moet oppassen voor de ruiten.
Als de leider een kleine ruiten uit de dummy speelt moet direct hemen anders gaat de andere ruiten weg op ♣B.

 

Spel 14

Z W N O
1
p p x p
2 p 3 p
4 a.p
X = Beter dan 1♥, wat zo’n sterke hand zou ontkennen.
2♦ = Cue-bid, beide hoge kleuren, 10+ .
3♥ = 5 kaart, minstens 14 ptn.
Nadat OW twee ruiten slagen en ♥A hebben gemaakt, weet je dat je de rest van de punten, en dus ♣V, bij Oost kunt plaatsen. Speel ♣B voor en neem ♣H als Oost dekt, en laat daarna de ♣9 doorlopen.

 

Spel 15

Z W N O
1SA p 2 p
2 p 3 a.p
1SA = 15-17.
2♣ = Stayman.
3♠ = 4 kaart, 8-9 ptn
Win de uitkomst en begin aan de troeven, eindigend in de dummy om de harten aan te spelen. Als Oost dekt, dan over West terugsnijden naar de 9. Verder met de ruiten snit. Dat gaat mis, maar je hebt nog een troef voor je laatste ruiten. 9 slagen in de bag.

 

Spel 16

Z W N O
1SA p 3
p 3 p 4
p 4 p 4SA
p 5 p 6SA
1SA = 15-17
3♣ = Transfer voor ruiten.
4♦ = Ruiten fit.
5♣ = 3 of 0 key cards.
6SA = Je kunt 11 slagen tellen en naast de 3 Azen moet hij of ♠V, of ♥H of ♣V hebben.
Met 12 slagen is het een dooie. De enige manier om een 13e slag te halen is om degenen met dekking in beide zwarte kleuren in dwang te brengen.
Incasseer ♥AH en speel al je Ruiten. 5 kaarten vóór het eind kan de arme Noord niet 3 schoppen én 3 klaveren vasthouden. Goed op de kleintjes letten dus en téllen.

 

Spel 17

Z W N O
1 1SA
p 2 p 2SA
p 3SA a.p
1SA = Hoewel je hand een één kleuren spel, beschrijft het 1SA volgbod je hand veel beter
2 = Stayman.
2SA = Geen harten fit.
Je hebt 9 vaste slagen en kunt makkelijk een overslag vinden door 2x in klaveren te snijden.
Zelfs als Zuid naar harten switcht is er geen gevaar.

 

Spel 18

Z W N O
1
4 a.p
4♠ = 8 kaart, preëmptief.
Troef de 2e hartenronde en ga direct op de ruiten af.
Die kun je makkelijk vrijtroeven om van 2 klaveren verliezers af te komen.
12 slagen. Een redbod van 5H is goed voor OW, tenzij het NZ naar 6♠ drijft.
op dit spel kan van alles gebeuren: van 6♠ contract tot 7♥ min 5.

 

Spel 19

Z W N O
p p 1SA p
2 p 2 p
3SA
Je hebt 5 vaste slagen, afgezien van die in ruiten, die dus 4 slagen moeten opleveren.
De beste manier om die 4 te maken is om uit beide handen een kleine ruiten te spelen, voor het geval Oost Hx heeft en West dus 10xxx
Dat brengt je totaal op 9: 2♠, 2♥, 1♣ en 4♦. Als je ♦V laat doorlopen verlies je zowel ♦H als ♦10

 

Spel 20

Z W N O
p 1 1
1 p 2 2
3
3♣ = Competitief
OW kunnen een 2♥ contract maken en NZ 3♣. Die verliezen 2 harten, 1 klaveren en ♠H
Als Oost besluit om kwetsbaar nog 3♥ te bieden kun je doubleren voor 1 down en hen een absolute nul bezorgen.

 

Spel 21

Z W N O
1 p
1 p 2SA p
3 p 3SA p
4 p 4 p
4SA p 5 p
5SA p 6
3♣ = Checkback Stayman, op zoek naar 3 harten of 4 schoppen.
3SA = niks van dit alles, dus 5 klaveren en 3 ruiten.
4♣ = Klaver fit.
4♦ = Controle.
4NT = Blackwood, in wezen gevaarlijk met maar 1 Aas, maar gezien het bieden moet Noord toch zeker 2 Azen hebben. in het ergste geval moet in klaver gesneden worden.
5♦ = 4 of 1 keycards.
5NT = Blackwood voor Heren. 6♣ = Geen…6♣ is safe, maar als je van gevaarlijk leven houdt is 7♣ een beter schot dan 6SA.
Na de ♠ start 3 rondjes klaveren en dan kan de schoppen verliezer weg op de 3e ruiten, nadat de harten vrijgetroefd zijn.

 

Spel 22

Z W N O
p
1 p 2
2♠ = 6-9 pnt, 3-4 kaart .
Als de verdediging begint met 3 rondjes troef, zijn er nog steeds 3 verliezers. Gelukkig zijn de ruiten een mooie slagenbron.
Hoe speel je die kleur?
– Als de snit verliest aan de Vrouw van Oost, riskeer je een harten switch door oost en moet je raden wat je moet leggen.
– Als je ♦AH inkasseert en West heeft ♦V verlies je nog ♥A maar dat is dan alles, maar als oost de Vrouw heeft komt het harten probleem weer terug.
– je kunt ook naar ♦A spelen en ♦B voorspelen. Zelfs als deze aan West verliest is je contract veilig.
Hier wordt de laatste speelwijze vanzelf beloond met 2 overslagen.

 

Spel 23

Z W N O
1SA p 2 p
2 p 3SA
1SA = 15-17 ptn.
2♦ = Transfer voor Harten.
3SA = 9-15 ptn, 5.3.3.2 verdeling
Na de gunstige ruiten start moet je direct op de harten af en omdat ze 3-3 zitten levert dat 3 slagen op.
Een ♠ start levert de verdediging een extra slag op, mits West de eerste harten ronde wint. Maar wie verzint zoiets?

 

Spel 24

Z W N O
1 1 2
2 2SA p 4

Met het 2SA bod inviteert West de manche voor het geval het bijbod van oost niet minimaal is (trial bid). Met 4 troeven en geen punten verloren in Schoppen moet oost naar 4♥ springen.
Speel direct klaveren om een aftroefspel op te zetten en 2 klaveren aan de korte kant te troeven. Daarna kun je de troeven ophalen en ♦H afstaan voor 10 slagen.
Een ander speelplan is om 3 schoppen aan de lange kant te troeven en ♣A en ♥B10 te gebruiken voor de communicatie.

 

Andere artikelen
In Memoriam Irene Bongers

In Memoriam Irene Bongers

Vorige week, 22 oktober, overleed Irene Bongers. Irene is tientallen jaren lid geweest van VM...

28/10/2024 - Eugene Custers
interne viertallen competitie 2024

interne viertallen competitie 2024

Vanaf dinsdag  8 oktober wordt er gedurende 10 weken tot en met dinsdag 10 december de jaarlijkse...

07/10/2024 - Rein van Dijk
ingeschreven viertallen teams interne competitie

ingeschreven viertallen teams interne competitie

Oiuri Nanda Leereveld Paul Custers Monique d,Agnola Hans Maarse   ...

08/09/2024 - Rein van Dijk